Vrijwel ieder Analytics account krijgt ermee te maken, bezoeken die 0:00 seconden duren, niets uitvoeren op je site (geen conversies of vervolgpagina's bezocht) en je gemiddelden omlaag halen. Je bounce-rates schieten omhoog als je een kleine site bent en je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Beter bekend als Ghost referral spam, is dit gewoonweg irritant. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dit op te lossen.

Stel filters in

Stel filters in op elke relevante Weergave of View die je gemaakt hebt binnen je Analytics account. Je kunt dit met de hand doen, maar dan ben je wel even zoet. Tevens moet je dan elke keer dat er weer een andere soort spammer langs komt, een nieuw filter bouwen of een bestaande aanpassen. Straks ben je nog meer bezig met spam uit je overzichten halen, dan met het bekijken van statistieken.

Er zijn meer mensen die dit hebben gedacht, en een stel slimmeriken hebben dit inmiddels lekker geautomatiseerd. Bezoek 1 van de volgende sites en maak gebruik van hun gratis tools en laat deze tools lekker de filters onderhouden voor je:

Besef je wel dat deze oplossing (inherent aan een filter in Analytics), niet met terugwerkende kracht zal opereren. Wat er dus al staat, blijft in je statistieken bestaan. Dus, eigenlijk, wacht niet langer!

Eventueel is er nog wel een manier om ook met terugwerkende kracht de gegevens uit je statistieken te verbergen. Let wel, dit is verbergen, i.t.t. het niet meer registreren via een filter.

Maak speciale segmenten aan

Bij elke Weergave of View in je Analytics account, wordt een set segmenten aangeleverd. Dit zijn eigenlijk gewoon verzamelingen van bezoekersdata, met een speciale verdeling, ofwel segmentering. Het leuke hiervan is dat je deze segmenten dus kunt loslaten op je data waar al vervuiling door Ghost referral spammers optreedt. Zo'n segment verbergt dan mooi de spam data en kan samen met een Alle gegevens segment in 1 grafiek worden getoond. Zie je meteen welk deel van je bezoekers een spammer is en wat de verschillen in gedrag op je site wel niet zijn.

Ik heb zo'n segment aangemaakt en je kunt deze importeren naar je segmenten bibliotheek door deze link te volgen. Verander bijvoorbeeld regel 1 en 2 van het segment van jouw-domein.nl naar je eigen website adres. Één versie met en één zonder www.

Selecteer in het overzicht naar keuze daarna je segment en je zult wellicht een verschil gaan zien in bezoekers.

Welke optie toepassen?

Ik zeg in dit geval, 'Why not both?'. De 1 sluit de ander niet uit en wanneer je bijvoorbeeld filters hebt gebruikt, kan het zo zijn dat er een nieuwe verwijzingsspammer bij komt in de loop van de tijd, en je niet goed door hebt dat dit langzaam de statistieken aan het vervuilen is. Daar komt het segment wat ik eerder aanraadde, weer goed van pas.

Het segment haalt namelijk verkeer wat niet aan een voor jouw bekende hostname vandaan komt, eruit. Dus het segment includes alle verkeer van bijvoorbeeld jouw-website-adres.nl, facebook.com, linkedin.com, etc. Nu heb je een segment wat andersom werkt dan een filter over het algemeen. Deze blokkeert ofwel werkt op exclude basis.

Daarom is het zo interessant om beiden te gebruiken!

Succes ermee! Als er vragen zijn, stel ze in de comments hieronder.