Pagina titels en SERP snippets in 2016 bij Google

Hoe ziet mijn advertentie er nu weer uit? Waarom staan er puntjes achter mijn organische zoekresultaat? Google verandert het nodige aan de SERP snippets en gaat uitgebreidere koppen aanbieden.

Pagina titels en SERP snippets in 2016 bij Google

De laatste maanden zijn er voor degenen die er oog voor hebben en op letten, aardig wat wijzigingen te zien in de SERP (Search Engine Result Page) snippets van Google. Zo experimenteerden ze vorige maand met verschillende kleuren voor de 'Adv.' markering bij Adwords advertenties.

Adwords

De ene week/dag waren ze nog geel met witte letters, nu regelmatig groen met witte letters. Zie hieronder de verschillen:

Google Adwords gele markering
Google Adwords groene markering
###Indruk Mijn indruk is dat dit gemengd wordt ontvangen bij de Online marketeers wereldwijd. Ik moet zeggen dat ik het wel duidelijker vind voor de gebruiker, dat het een advertentie is. De letters ***'Adv.'*** zijn nu wel beter zichtbaar i.t.t. dezelfde letters op een gele achtergrond. Daarentegen valt de groene achtergrond met de groene URL ernaast iets minder op. Het is maar net wat je focus pakt. Ik denk als Marketeer zijnde, ik toch de gele achtergrond prefereer. Het valt makkelijker weg met de witte achtergrond. Het valt iets minder op als je over een resultatenpagina 'scant' met je ogen.

Statistieken

Ik zie in de statistieken minder kliks de laatste tijd, maar of er een correlatie bestaat met deze aanpassingen door Google, is moeilijk te zeggen. Seizoensinvloeden uitschakelen, evenals andere factoren, is iets wat alleen te realiseren is door veel tijd in een testsite te stoppen en daar ook bij te adverteren. Dat ligt niet binnen mijn hobby budget.

Pagina titel lengte in SERP snippets

Niet alleen de manier van weergeven van de Adwords advertentie markeringen worden getest, ook zijn er af en toe grotere SERP snippets te zien in de zoekresultaten. Ik ben er nog geen tegen het lijf gelopen, maar de standaard breedte van 512px breed, wordt af en toe opgerekt tot 600px.

Hierdoor is er iets meer ruimte voor de inhoud van een zoekresultaat (organische resultaten dus). Dit houdt ook in, dat er wat meer letters getoond kunnen worden van de pagina titel en de meta-beschrijvingen.

Afkappen!

Google kapt traditioneel te lange pagina titels af zodra ze deze lengte overschrijden. Woorden werden tot op heden gewoon bot afgekapt, ongeacht het een raar resultaat zou hebben.

Dit leidt soms tot zeer ongelukkige SERP snippets:
Ongelukkige SERP snippet
Dit had 'The International Association of Assemblages of Assassin Assets' moeten zijn.

Pixel breedte en font verhoudingen

Google gebruikt het Arial font voor de zoekresultaten, en het arial font heeft verschillende breedtes voor verschillende letters. Daarom is de 600px breedte eigenlijk de enige maat die je kan toepassen voor dit verhaal.

Gelukkig zijn er andere marketeers op de wereld die het hun sport hebben gemaakt dit tot op het bot uit te zoeken, en uit de blog 'Title Tag Length Guidelines: 2016 Edition', is dit dan ook breed uitgemeten.

Het komt er op neer dat je met een pagina titel (het <title></title> element), het beste kunt proberen de titel onder de 60 letters[1] te houden. Dan loop je gemiddeld het minste risico dat Google zelf de titel gaat afkappen en laat eindigen met ...

Netjes afkappen

Een stukje terug gaf ik aan dat Google woorden soms ongelukkig afkapt. Ook lijkt het erop dat bij de nieuwe testen/wijzigingen, woorden niet meer zo maar halverwege worden afgekapt. Er wordt nu netjes voor of na het woord afgekapt. Is het een heel lang woord, dan zal het uiteindelijk alsnog worden afgekapt. Het afkap resultaat is dan wel behoorlijk rigoreus, ruim voordat de maximale lengte van 600px wordt behaald.

Merknamen eraan vastplakken

Google plakt tegenwoordig ook graag zelf de merknamen ergens achter aan de pagina titel vast. Wanneer een titel wordt ingekort want te lang, dan kan dit gebeuren. Ook dit heeft weer invloed op het uitzoeken van de juiste pagina titels.

Tot slot

Al het bovenstaande in acht nemende, is het belangrijk om nooit te vergeten dat de pagina titel relevant moet zijn ten opzichte van de pagina inhoud, en ook nog eens moet aanzetten tot interactie van de gebruiker (wil je bezoekers trekken).

Het is dan al gauw verleidelijk om een click-bait titel te gaan verzinnen, om maar bezoekers te trekken. Heeft ook geen zin! Zodra de pagina inhoud niet aan de verwachting van de bezoeker voldoet, zal deze vrij snel je site weer verlaten. Een bounce... En deze hebben ook weer invloed op de langere termijn voor je positie binnen de zoekresultaten.

Het is een complex geheel, om goed voor ogen te houden. Het is dan ook eigenlijk het makkelijkste, meest betrouwbare/zekere, om je gewoon aan de wensen van Google te houden. En die zijn simpel:

Relevante pagina-titels en meta-beschrijvingen, die verwijzen naar een pagina met relevante inhoud welke de gebruiker waardeert.

Kleinigheden waar je dan wel op kunt letten bij het schrijven van pagina-titels, meta-beschrijvingen en pagina-inhoud, zijn dingen als de lengte, om zo goed mogelijk op het netvlies van de eventuele bezoeker te landen.


  1. Deze resultaten zijn gebaseerd op een Engelstalig onderzoek voor de Engels-sprekende markt, ofwel google.com. Voor Nederland/Nederlandstalig, zou je vast kunnen houden aan een pagina titel onder de 62 letters. ↩︎